TEST: GT MARATHON EXPERT CARBON 2010 -správny názov bikeu (+Fotogaléria)

Twitter  

 V poslednej dobe mám štastie na testovanie karbónových bajkov. Po talianskom „tvrdom zadku“ od Sintesi, sa mi do rúk tentoraz dostalo nieco podstatne pohodlnejšie. Od zámorských borcov zo znacky GT, dorazil full, ktorý si nesie svoju špecifikáciu priamo v názve – GT MARATHON EXPERT CARBON. A ci si za svojim menom aj stojí, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

 

 

 

 

Znacka GT nie je medzi výrobcami bicyklov ziadnym „mladým uchom“. Prvú zmienku sme zaznamenali v roku 1974, kedy sa GT zacala snazit presadit medzi BMX. Cas postupoval, vývoj pokracoval a v súcasnosti tu máme výrobcu, ktorý svojou produkciou pokrýva rôznorodé segmenty bajkov, od mestských, cez cestné a MTB az po tvrdé DH. A tak ako má svoj špecifický dizajn pri hard-tailoch (tzv. tripple triangle), tak si aj vo fulloch razí od pociatku svoju cestu, cez vlastný systém odpruzenia, kombinujúci jednocap so samostatne ulozeným stredom, mimo hlavného rámového trojuholníka, tzv. Independent DRIVETRAIN (iDrive - iD). Práve toto riešenie odpruzenia, zakombinované do karbónového rámu, poskytuje fullom od GT natolko unikátny dizajn, ze si ho jednoducho nemôzete pomýlit so ziadnym iným. Vnímanie dizajnu je vzdy velmi subjektívne, ja si však dovolím vyslovit môj názor, ktorý ma napadol ihned, ako sme Marathona vybalili z krabice: „ten bajk je tak škaredý, az je pekný“.

 

Prvé co zaujme pohlad, je výrazne, do kosoštvorca profilovaná spodná rámová trubka, do ktorej je umiestnené uchytenie zadného tlmicu od FOXu (RP2) a následne dva bohato dimenzované capy, kazdý ulozený v dvojici strojových lozísk . V jednom cape sa hýbe samotná zadná stavba, ktorá je kvôli pevnosti „upletená“ ako jeden kus, v druhom je zavesené samotné stredové zlozenie, spolu s klukami. Riešenie iDrive-u, si vyzaduje aj iné miesto umiestnenia prešmyku, nez sme zvyknutý a to priamo do zadnej stavby. Rámový trojuholník ešte dotvára mohutná hlava, vzniknutá predlzeným spojením hornej a dolnej rámovej trubky. Hlavové zlozenie je integrované, s loziskami 1 1/8“.

 

 


 

 

GT zastáva názor komponentovej cistoty a jednotlivé komponenty sa snazí dodávat v jednej sade . Tak je to aj na tomto najlacnejšom variante, z troch Marathonov v ponuke GT, ktoré zdielajú rovnaký karbónový rám. Osadený je SLX-kom od SHIMANA, co zah´rna radenie, brzdy, prešmyk, prehadzovacku a taktiez i kluky s prevodníkmi. Vedenie laniek je vnútrom spodnej rámovej trubky.  O tlmenie a pruzenie vpredu sa stará 120 milimetrový RockShox RECON, olej-vzduch, s nastavením tlmenia kompresie. Vzadu, umoznuje zadnej stavbe pohyb po dráhe 100mm tlmic od Fox-u, Float RP2 s páckou Pro-Pedalu, ktorý je  prednastavený od výrobcu a koleckom nastavenia rýchlosti odskoku. Sedlovku, predstavec a „rajdy“ so šírkou 670mm, dodali tiez zo zámoria, s logom RITCHEY PRO . Na dlhých výjazdoch pohodlie pod zadok poskytne Fi:zi:k Gobi XM, v poslednej dobe jedno s najpouzívanejších sediel. Ráfky aj s nábojmi Mavic Cross Ride sú známe a odskúšané entry-level zapletané kolesá, obuté do velmi rýchlych KARIEM od Kendy 26/2,0.

 

 


 

 

Pocity jazdca:

Vybalenie z prepravnej krabice prebehlo rýchlo, dotiahnutie potrebných skrutiek ešte rýchlejšie. Prvé nasadnutie poskytlo prekvapivo komfortný posed , ktorý je príjemným spojením športovosti a pohodlia. Ani na pohlad dlhá horná rámová trubka, nenatahuje jazdca zbytocne „na škripec“. Nemôzem sa však zbavit pocitu, ze sedím akosi viac vzadu nez som zvyknutý. Prvé dve jazdy v teréne ma v tom utvrdzujú, váha jazdca je presunutá viac vzad, nad zadné koleso. Prejavuje sa to hlavne odlepovaním predného kolesa pri stúpaní a taktiez „um´rtvením“ prednej vidlice, ktorá nie je vôbec zatazená, cize nemá dostatok podnetov na prácu. Otocenie predstavca do negatívnej polohy poskytne závodnejší posed, váha jazdca sa presunie viac na prednú cast, co utlmí odlepovanie, a aj vidlica sa môze predviest a pekne zehlit nerovnosti. Stále je však nutné pracovat  s presúvaním váhy na sedle, aby sa GT nestaval na zadné. iDrive pri stúpaní pracuje výborne. Pri tahaní zo sedla sú straty,  pri zapnutom Pro-pedale a správne nahustenom tlmici, takmer nulové, zato je však stavba stále dostatocne aktívna, aby kopírovala povrch. Pri vypnutí Propedalu je pohup málicko citelnejší, nie je to však ziadna tragédia. I tak, práve kvôli geometrii, nie sú prudké stúpania silnou stránkou Marathonu.

 

 


 

 Kde som si však kvalít Marathonu uzil? Jemné lúcne „vlny“, mierne, dlhé stúpania, roviny a zjazdy s nerovným povrchom, všade tam je Marathon vyslovene skvelý. Stabilita je úzasná, bajk sa správa predvídatelne, na 120mm zdvihy zehlí vidlica aj 100mm zadnej stavby nerovnosti dobre. Tlmenie „zadku“ bolo zo zaciatku kroku mierne tuhšie, co bolo cítit hlavne pri malých, rýchlo po sebe nasledujúcich výstupkoch (otlacený dezén traktora na vyschnutej lúcnej ceste).  iDrive pri pruzení zadnej stavby slušne nuluje tzv. pedal bob, spätný pohyb klúk, spôsobený tahom retaze pri pohybe zadnej stavby. Vela jazdcov sa u fullov od GT obáva pocitov pri zmene polohy klúk voci sedlu, pri pruzení iDrivu, tie sú však tak malé, ze si ich ani neuvedomíte.  Velmi milo prekvapený som ostal v technických singloch. Prekvapený z toho, ako je mozné skombinovat stabilitu v zjazdoch, s hravostou a ovládatelnostou v technických tockách. Bajk netreba do tociek prehovárat, stací naznacit prenesením váhy, Marathon poslúchne bez odvrávania.

 

Takze ako by som odpovedal na otázku v úvode? Je Marathon hodný svojho mena?  Áno. Ak máte záujem o karbónový full na dlhé výjazdy, od ktorého ocakávate komfortne najazdených nespocet kilometrov a radi sa obcas  vyhráte aj v singloch, pouvazujte nad „amíkom“. Ale uvazujte rýchlo. Podla informácii je rok 2010 posledným, kedy si karbónový Marathon môzete kúpit, nahradit by ho mal Zaskar 100, ktorý je ešte ale len vo fáze fabrického testovania, no predstavený by mal byt vo Friedrichshafene.

 

Doporucená maloobchodná cena: 2699,90€

 

Cena v shop.cyklomania.sk: 2640€ + Dres zadarmo

 

 

RÁM

GT i-Drive 4 Celokarbonový monokok predný a zadný rámový trojuholník, zdvih 4", vnútorné vedenie bovdenov.

TLMIC

Fox Float RP2

VIDLICa

Rock Shox RECON 335 Air, zdvih 120 mm, motion control, Lock Out

KLUKY

Shimano SLX Hollowtech, dvojdielne

STREDOVÉ ZLOZENIE

Shimano SLX, vonkajšie loziská

PREŠMÝKAC

Shimano SLX

PREHADZOVACKA

Shimano SLX

RADENIE

Shimano SLX Trigger

KAZETA

Shimano SLX, 11-32 zubov

RETAZ

Shimano HG-73

RÁFKY

Mavic Crossride Disc Centerlock

PLÁŠTE

Kenda Karma, 26x 2.0 kevlar, 120 TPI

PREDNÝ NÁBOJ

Mavic CrossRide Centerlock Disc

ZADNÝ NÁBOJ

Mavic CrossRide Centerlock Disc

ŠPICE

Mavic

PREDNÁ BRZDA

Shimano SLX, hydraulická disková

ZADNÁ BRZDA

Shimano SLX, hydraulická disková

BRZDOVÉ PÁKY

Shimano SLX

RIADIDLÁ

Ritchey Pro, lastovicky, dural 2014, OS, 680 mm

PREDSTAVEC

Ritchey Pro, 6°

GRIPY

GT Alloy Lock Down

HLAVOVÉ ZLOZENIE

FSA integrované, priemyselné loziská

SEDLO

FIZIK Gobi XM, Mg

SEDLOVKA

Ritchey, 31.6mm

PODSEDLOVÁ OBJÍMKA

GT dural, RU

FARBA

carbon-red

 

 



 

M

L

XL

Sedlová trubka (D)

480,99

505,99

513,99

Horná rámová trubka (C)

589

613

635

Výška rámu v rozkroku (G)

758

782

790

Hlavový uhol (A)

71

71

71

Sedlový uhol (B)

73

73

73

Dlzka zadnej stavby (E )

430,51

430,51

430,51

Dlzka hlavovej trubky (H)

120

140

155

Výška stredu (K)

333

333

333

Rázvor (F)

1081

1104

1124

 

 

 

pošli na vybrali.sme.sk
Twitter