TEST: Superior XC F50 -blatkom preverený (+Fotogaléria)

Twitter  

 Ceskú znacku Superior v našich koncinách urcite netreba predstavovat. Mnohí ju však majú stále zafixovanú ako znacku produkujúcu lacné bajky urcené pre široké masy. Opak je pravdou! Superior je high-endová znacka vyrábajúca aj špickové bajky urcené pre pretekárov do terénu, ci na cestu. *V tomto clánku je aj piata sútazná otázka do Etapovej sútaze o štartovné na Horal Tout 2010.

 

Bajky tejto znacky sedlali aj jazdci dnes uz neexistujúceho teamu Ceská sporitelna a ich hlavná hviezda Tereza Huríková. V súcasnosti Superior sedlajú teamy Supriders  alebo S&H Superior Mtb Team ci mnoho dalších jednotlivcov.Modelová rada je široká, zah´rna cestné bicykle, trekingové, horské, 29“, celoodpruzené, detské,.... Srdce fajnšmekra podskocí pri pohlade na vytunené ultralahké titánové alebo karbónové kúsky, vznikajúce v spolupráci s legendárnym Janom „Dlouhánom“ Pristoupilom. Nám sa do rúk na test dostal najvyšší model z rady MTB sport – full s oznacením XC F50.

 

 

 

 

 Rám a výbava:

Základom pre rám sa stali hydroformingom upravené duralové trubky zliatiny 7005 s prímesou magnézia a zinku. Zadná stavba vyuzíva klasický štvorcap, podobný systému FSR. Všetky capy sa otácajú na utesnených priemyselných loziskách, najmä tie hlavné sú však väcšieho priemeru, co má za následok zvýšenie tuhosti a predlzenie zivotnosti.

 

Vzduchový tlmic Manitou Radium RL s uzamykaním vzadu doplna odpruzená vidlica Manitou Minute Super Air Absolute s 32mm vnútornými nohami a 20mm pevnou osou so systémom Hex Lock vpredu. Zdvihy sú tak ustálené na predných 130mm a zadných 120mm.

 

Prevodovú sústavu (radenie, prešmykac, menic) dodalo japonské Shimano, konkrétne v sade XT, kazetu a retaz americký SRAM a kluky s 20mm osou Mega Exo talianske FSA  modelom V-Drive. Ostatne o celý „kokpit“ (predstavec, rajdy, hlavové zlozenie) sa postarala firma FSA a dodala aj duralovú sedlovku s offsetom. O pohodlné sedenie sa stará sedlo Fi´zi:k s úspešným modelom Gobi XM. Na poste kolies figurujú zapletané Mavic Cross Line v štýle enduro, urcené na „drsné“ jazdenie v najrozlicnejšom teréne. Celkovo je bajk osadený skvelým koktailom vhodne zvolených a funkcných komponentov.

 

Podla zdvihu by sa bajk dal zaradit do kategórie trail alebo aj all mountain, vhodný na celodenné jazdenie, maratóny a drsnejšie XC. Na sviznú jazdu po asfalte a presuny po cestách je moznost uzamknutia tlmica aj vidlice.

 

Pocity jazdca:

Bajk je ponastavovaný,“ brzdy brzdia, stírace stírají, svetla svítí“, J a mne ostáva uz len nastavit posed a dohustit odpruzenie. Nastavit tlmic išlo lahko, ale vidlica bol trochu tvrdší oriešok. Odporúcané tlaky išli stranou. Az ked som ju mierne podhustil docielil som pozadovaného progresu. Vidlica so 130mm zdvihu na trial bajku a pevná osa?! Síce s rýchlejším upnutím Hex lock, ale aj tak sú na montáz/ demontáz kolesa potrebné dva rôzne imbusy a v teréne to nie je ziadna zábava. Pokojne by postacila rýchloupínacia 15mm oska, ktorá ma porovnatelnú tuhost, ale manipulácia je rýchlejšia a jednoduchšia. Ale Manitou tento systém ešte neponúka.

 

Na pociatocný presun po asfaltke som „deaktivoval“ pruzenie a uzíval si tak skoro pevný rám. Akcelerácia bola ohromná. Pri silovom šlapaní sa pocit „mäkkého“ stredu alebo krútenia nedostavoval, tuhost je obrovská. Posed je dost vzpriamený, preto som pri najblizšej zastávke otocil predstavec naopak (do dola) a hned sa mi šlo lepšie. Je to o zvyku a pri celodennom jazdení by predstavec urcite ostal rovnako (do hora).

 

Pri vbehnutí do terénu nasledovalo odomknutie pruzenia a ocakávanie ako sa bude chovat. Štvorcap sa predviedol v plnej kráse, zadné odpruzenie zehlilo kazdú nerovnost a pohupovanie pri šlapaní bolo v norme. Vidlica však opät sklamala. Pracovala síce hladko, ale potrebovala väcší impulz aby išla do zdvihu.

Terén sa stáva nárocnejším a zjazd strmším. Brzdy fungujú bezchybne, 180mm kotúce umoznujú plynulé dávkovanie brzdnej sily a tvar brzdovej pácky svojou ergonómiou patrí medzi najlepšie. Osvedcená sada Shimano XT fungovala presne, plne si rozumela s klukami FSA. Kolesá svojou robustnou konštrukciu a plášte so šírkou 2,25“ v rozbitom zjazde poskytli potrebnú oporu a znacný komfort. Úsek s blatom priniesol prvý a jediný problém zadnej stavby. Tá dost úzka a stací tenšia vrstva blata na plášti alebo malé rozcentrovanie kolesa a uz je problém s pretocením kolesa. Tento neduh sa dá ciastocne odstránit uzším pláštom.

 

V cene 2000€ ideálna volba na maratóny, celodenné jazdenie, ktorá poskytuje „vymakaný“ rám,  vynikajúcu výbavu za skvelú cenu.

 

Špecifikácia:

Velkosti:                          16.5", 18.5", 20.5"

Rám:                                 Aluminium 7005.T6 Hydroforming 120mm zdvih

Vidlica:                             Manitou Minute Super air Absolute, Hex lock, 130mm zdvih

Tlmic:                               Manitou Radium RL

Hlavové zlozenie:           FSA Orbit MX 1-1/8“ (zapúzdrené loziská)

Stredové zlozenie:          FSA MegaExo Integrated system

Predstavec:                     FSA OS-150 AL6061.T6-CNC

Riadidlá:                          FSA XC-282-OS  AL6061 šrka 620 mm

Sedlovka:                        FSA SL-280-6 31.6 mm AL6061

Gripy:                              ONE MTB dvojzmesové, locking

Sedlo:                              FI'ZI:K Gobi XM

Brzdové páky:                Hayes Stroker Trail hydraulické

Brzdy (predná/zadná):   Hayes Stroker Trail hydraulické kotúcové, 180mm kotúce

Radenie:                          Shimano Deore XT Rapid Fire Plus 27 rýchlostí

Prešmykovac:                 Shimano Deore XT 34.9 mm

Menic:                              ShimanoDeore XT Shadow

Kluky s prevodníkmi:     FSA V-Drive 44-32-22 zubov MegaExo oska

Kazeta:                             SRAM PG950 11-34 zubov

Retaz:                              SRAM CN-971

Kolesá:                            zapletené Mavic Cross Line, predné na 20mm osku

Plášte:                              Schwalbe Nobby Nic Evolution 26 x 2.25

Pedále:                             Shimano PD-M520 nášlapné

Hmotnost:                      13,5kg

 

Zapozical: Superior

 

Sútazná otázka do Etapová sútaz o štartovné na Horal Tour 2010:

Ako sú nazvané jednotlivé trate na DEMA HORAL ALTO Svit?

 

Foto: Marek Michálek a Andrej Maták

 

pošli na vybrali.sme.sk
Twitter