Retro test: Weltkrone Sklada:cska 20"

Twitter  

Keď bol ešte Kája Gott mladý (to, že si tykal s Tutanchamónom je len nepotvrdená fáma) nebola produkcia bicyklov tak zameraná na výkon ako teraz. Ako by v súčasnosti pozerali rozhýčkaní cyklistickí redaktori na výrobky nie tak dávno minulé? Vážne nevážne :)

 V práci som v poslednej dobe často riešil spôsob dopravy do priľahlého stravovacieho zariadenia. Peši sú to predsa len dva kilometre a moje zhýčkané nohy zvyknuté na krúživý pohyb pedálov už od drania podrážok odvykli. Zároveň by mi však od nervozity bublajúca žalúdočná kyselina, prameniaca z obavy o svojho nablýskaného trsátkového miláčika, zanechaného niekde v stojane na bicykle pred obchodným centrom, pravdepodobne za chvíľu vypálila dieru do brucha. Nakoniec sa však našlo riešenie a nám do redakcie dorazila testovačka v súčasnosti už zaniknutej nemeckej garážovky Weltkrone. Konkrétne kultový model "Sklada:cska".

Image00002Už na prvý pohľad je vidieť inšpiráciu v talianskom ľúbivom dizajne, čomu nasvedčuje zaujímavá kombinácia červenej a bielej farby s chrómovanými doplnkami. I keď v súčasnosti vidíme skôr príklon k transparentnému lakovaniu, ceníme si tento krok výrobcu vyhnúť sa mainstreamu.  Chybičkou na kráse je nezakrytie nálepiek lakom, čo sa prejavuje ich rýchlym poškodením.

Zatiaľ čo v súčasnosti pozorujeme odklon od 26“ kolies smerom k väčším obručiam, Weltkrone sa rozhodli prekopať celú filozofiu a vybrať sa smerom down-sizeingu. 20 palcové kolesá sa ľahko roztáčajú a spravia z vás hviezdu akéhokoľvek drag závodu na dva metre so štartom na semaforoch. Vyššie pneumatiky naproti tomu ľahko udržujú konštantnú, ťažko vyprodukovanú rýchlosť.

Samotný rám kombinuje niekoľko zaujímavých technológií, ktorými sa nepochybne inšpirovali najväčší cyklistický výrobcovia. Uhol hlavovej trubky je výrazne tupý. V kombinácií s krátkym rázvorom prepožičiava bicyklu neuveriteľnú manévrovateľnosť. Aby sa nesprával nestabilne, návrhári šikovne použili odsadenie vidlice. Je nám jasné, kde Gary Fisher inšpiráciu pre G2 geometry. Pri jazde medzi davom na chodníku tak oceníte ľahkú ovládateľnosť.

Drobný problém s nastavením posedu by mohli zaznamenať pretekársky ladení jedinci. Posed je skôr komfortne ladený, jazdec sedí vzpriamene. Viac sa natiahnúť znemožňujú výrazne profilované „lastovičky“ spolu s v súčasnosti už farbou integrovaným predstavcom(system integrated - Cannondale). I keď je hlavová trubka nízka, čo by mohlo naznačovať jej tuhosť a pretekárske zameranie, opak je pravdou. Jedná sa komfortne ladený rám.  Tam, kde v súčasnosti výrobcovia využívajú rôzne elastomery, zakrivenia a najmodernejšie technológie (že áno Specs), tam sa Weltkrone rozhodol poňať túto problematiku celkovo. Preto vytvorili rám, ktorý je sám o sebe tlmiacim prvkom. To v kombinácii s odpruženým sedlom je to pravé orechové na naše cesty. Zároveň prekvapivo integrovali do rámu možnosť výraznej zmeny geometrie. Na hlavnej rámovej trubke nájdeme mechanický prvok, ktorého uvoľnovaním môžeme dosiahnuť až extrémnej zmeny geometrie na unicykel. Takúto zmenu počas jazdy však neoporúčame, pokiaľ nie ste minimálne Tourminator. Tu nás trocha prekvapilo, že pri koliesku nie je výrazné varovanie v súlade s reguláciami EU. Na druhej strane očakávame od výrobcu doplnenie vložiek do rámu, vďaka ktorým bude možné meniť rázvor bicykla a neostane tak len pri zmene uhlov geometrie.

Image00007

Už tu sa stretávame s vnútorným vedením a predprípravou pre elektronické radenie.

Image00006Aj na šliapacom strede môžeme pozorovať náznak neskoršieho kopírovania americkými firmami. V tomto konkrétnom prípade narážame na GT a jeho Independent drivetrain.

 

Miernym krokom späť hodnotíme použitie torpédového systému zadnej brzdy, ktorej účinnosť je mierne diskutabilná. Nevieme či sa jednalo o predprodukčný kus, alebo len vadu testovacieho kusu, ale nástup brzdiacej sily hodnotíme ako neskorý a nedostatočný. Zopár chodcov zbierajúcich sa zo zeme po náraze na to malo jasný, nepublikovateľný názor.  Weltkrone však všetko vynahrádza svetovou novinkou v oblasti cyklistiky a to využitím ABS na prednej čeľusťovej  brzde.  Pritom sa jedná o tak jednoduché riešenie, že sme prekvapení, že s niečím podobným ešte nikto neprišiel. Myslíme si, že je len otázkou času, kedy príde žiadosť o certifikáciu na UCI a využitie v profipelotóne. Po stlačení brzdovej páky sa na začiatku jej chodu správa brzda ako každá iná, štandardná. Až s rastúcou silou stlačenia dochádza ku krátkemu a pravidelnému prerušovaniu brzdnej dráhy. To má prínos hlavne za mokra, kedy je znížené riziko podšmyknutia predného kolesa. Celý systém funguje na mechanickom princípe. Brzdové čeľuste majú presne, určite na počítačovom modeli vypočítanú, vôľu. Pri brzdení sa tak celý systém plánovane deformuje a prerušuje kontakt brzdových gumičiek s ráfkom. Geniálne jednoduché.

Weltkrone nezabúda ani na pasívnu bezpečnosť a povinnú výbavu dodáva už k základnému modelu.  Nájdeme tu predné i zadné svietidlo, chránič reťaze integrujúci rockring a vodítko dohromady. Výborným doplnkom je nosič nad zadným kolesom, čo ocenia jazdci, ktorí si netykajú s batohmi, hlavne na dlhších výjazdoch. Frajerským doplnkom je hliníkový stojan. Pri testovaní sme dospeli do štádia, kedy sme so sebavedomým úsmevom zastavovali so súčasným vysunutím stojanu ešte počas jazdy. Doteraz je nám záhadou, prečo sme sa po tomto ekvilibristickom výkone nestali cieľom záujmu sporo odetých sexi slečien, ktoré sa zvyknú motať pri podobných adrenalínových disciplínach?

Pocity z jazdy

Weltkrone bol okamžite pripravený k jazde. Keďže sedlo aj riadidlá vďaka zapečeným rýchloupinákom (všimnite si tú určite nie náhodnú podobnosť s KCNC) umožňujú jedinú polohu nastavenia, odpadá tak zbytočné laborovanie. Po krátkej chvíli hľadania radiacej páčky od integrovanej prevodovky v zadnom náboji sme zistili, že integrovaná prevodovka v zadnom náboji chýba a my sme dostali na test špeciálny model spinnera a bicykla v jednom.  Úmysel výrobcu spojiť indoorové a outdoorové aktivity hodnotíme kladne. Stehná alá young Schwarzennegger sú bezplatným bonusom.

Bicykel má manévrovateľnosť vysokozdvižného vozíka, dokážete sa otočiť na „desaťhalierniku/centovke“. Na druhej strane treba pouvažovať nad investíciou do doplnkového poistenia. Starostlivosť o kolená stretávajúce sa s riadidlami sa niekde musí odraziť. Väčšinou sa kolená odrazia práve na riadidlách.  

Taktiež sa nám potvrdili predpoklady ľahkej akcelerácie. Najmä dole kopcom. Tu sa jediným limitom stávajú pľúca a rýchlosť obehového systému jazdca, zabezpečujúci dostatočný prísun okysličenej krvi k rozkrúteným nohám.  Rekordy v akcelerácií odporúčame len jedincom s nadpriemernou frekvenciou krútenia nohami (bývalí majstri sveta na dráhe a pod). Ostatným minimálne kyslíkovú fľašu, ktorú je možné pri jazde bezpečne umiestniť na integrovaný stojan. S našimi jazdeckými schopnosťami sa nám nepodarilo atakovať najvyššiu možnú rýchlosť.

Súčasne sme boli nadpriemerne spokojní s komfortom, ktorý bicykel poskytuje. I keď nájazdové uhly nie sú najnižšie,  pri prepletaní sa davom na „Masaryčke“ sme prejazdy po chodidlách okoloidúcich takmer nezaregistrovali.

Image00003

Záver

Weltkrone je to, čo na trhu už dlho chýbalo. Hlavne hipsterská komunita by mala pouvažovať nad jeho kúpou skôr, než sa minú aj posledné kusy. 

Twitter  
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie k vášmu účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Pamätaj si ma

Vytvoriť účet

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Užívateľské meno *
Heslo *
Overenie hesla *
E-mailová adresa *
Overenie e-mailovej adresy *

Najbližšie podujatie

Žiadne udalosti

Sledujte nás:

facebookgoogle-plustwitter