TEST: GT ZASKAR 100 - 26´´ vs 29´´ (+Fotogaléria)

Twitter  

 Dvojicami sa to hemzí nielen v slovenskej cyklistike, ved nakoniec, lepšie sa tahá v páre. S rozmachom 29” kolies a ich postupnej implementácie do ponúk všetkých výrobcov (nieco podobné nás caká aj s tretím rozmerom) sa môzeme stretnút s rovnakým menom modelu na menších i väcších kolesách.

 

 

 

 

 

 

 Sami výrobcovia ešte trocha tápajú, ktorým smerom sa v ponuke vydajú. Ci budú ponúkat jeden model vo všetkých velkostiach rámov a ich kombináciách s rôznymi rozmermi kolies, ci budú 29” len pre urcité velkosti rámov, alebo bude jednej modelovej rade prisúdený jediný typ kolies. Zatial to vyzerá, ze “velké obruce” budú výsadou XC a maratónskych bajkov, i ked v konecnom dôsledku rozhodne zákazník a trh. Zatial som rád, ze väcšinou sú k dispozícii “rovnaké” modely s rôznymi priemermi, dá sa tak velmi pekne posúdit ich rozdielnost. A aj preto som uvítal, ze sme dostali k dispozícii na test dvoch snehobielych fešákov GT Zaskar 100.  Jedného v 26” a druhého v 29” prevedení. Mali sme moznost s nimi strávit pár horúcich letných dní a mohli sme porovnat ich správanie v rôznych situáciách.

 

GT Zaskar 100 je zástupcom celoodpruzených celokarbónových “maratóncov” a XC “drticov”. Na trh sa dostal v roku 2012 ako nepriamy nástupca modelu Marathon, ktorého dernierou bol modelový rad 2010. Tvarovo sa Zaskar az tak výrazne od Marathonu neodlišuje, rozdielna je však geometria, ktorá pobrala základy zo svojho hard-tail menovca 2012. Hlavne je to poznat na vidlici, ktorej hlavové zlozenie dáva o 1,5° jemnejší spád (69,5°), co by spolu s kratšou zadnou stavbou malo mat vplyv na vyššiu stabilitu bez straty ovládatelnosti.

 

Základným materiálom monocoque rámu je vysokomodulový karbón FOC Ultra (http://www.gtbicycles.cz/gt-navigace-technologie-foc), ktorým výrobca dosahuje lahký a pevný rámový základ. Spolu s tvarovaním trubiek, výrazne široké horné a spodné rámové trubky hlavného trojuholníka, vertikálne sa zuzujúce smerom k sedlovej strubke, integrované taperred hlavové zlozenie, tak tvoria tuhý základ. Ten dokresluje celokarbónová zadná stavba, ktorá je z jedného kusu, na hlavný rámový trojuholník pripojená cez patentovaný Independent Drivetrain druhej generácie (samostatné ulozenie šlapacieho stredu http://www.gtbicycles.cz/gt-navigace-technologie-independent-drivetrain). Velkou výhodou tohto riešenia je lahká údrzba a dlhá výdrz lozísk, ktoré nie sú “titerne” malé, ako u velkej casti “virtuálov” a 4capov.

 

Medzi dizajnom 26” a 29” rámu sú drobné rozdielnosti, vyplývajúce z velkosti osadených kolies. “Dvadsatdevina” má výrazný sloping hornej rámovej trubky, co je dané vyššie polozenou “hlavou” oproti sedlovej trubke. Drobným detailom je napríklad chýbajúca “spojka” medzi hornými vzperami zadnej stavby. U GT taktiez pochopili, ze pri väcších kolesách ide v prvom rade o tuhost. Preto medzi patkami zadnej stavby našla svoje miesto oska štandardu 12/142 a všetky tri osadené komplety majú v prednej vidlici os štandardu 15mm QR a uz vyššie spomínaný tappered krk. A aby vám bolo hned jasné, ze sa jedná o väcší rozmer, na “kyvke” zadnej stavby na to upozorní nápis 9R.

 

Za sklamanie povazujem osadenie, ale je to dané poziadavkou masového trhu, ktorý nepochopitelne, za najdôlezitejší komponent na bajku povazuje “šalter”. Ten nech je výstavným kusom, zbytok môze byt ohádzaný címkolvek, hlavná je nízka cena. Aj preto sa v predajniach stretávame s neuveritelne pomixovanými sadami. GT ešte v modelovej rade 2010 odolával tomuto trendu a razil smer ucelených sád od jedného výrobcu, ale aj on sa nakoniec nechal zlomit.

Ale aby som výrobcovi nekrivdil, prierez dodávatelov namixoval rozumne, k cenovej hladine a relatívne prijatelne, pricom vybral pre oba svoje “najslabšie” osadené modely rady Zaskar 100 a 9R 100 ten správne fungujúci pretekársky entry level.

Na oboch typoch tak nájdeme slušný prierez svetovej produkcie doplnkov.


26”:

 

RÁM

Nový celokarbonový s technológiou Force Optimized Construction Ultra™, zdvih 100 mm, technológia odpruzena Independent Drivetrain™

TLMIC

FOX RACING SHOX FLOAT RL, nastavenie tlmenia, lockout

VIDLICA

ROCKSHOX RECON GOLD TURN KEY, zdvih 120mm, lockout, olej/vzduc, Solo air

KLUKY

SRAM S1400 2.2, OCT HOLLOW FORGED, 2x10, 39/26 zubov

STREDOVÉ ZLOZENIE

SRAM XR GXP

PEDÁLY

X

PREŠMYKAC

SRAM X7

PREHADZOVACKA

SHIMANO DEORE XT

RADENIE

SHIMANO SLX, 2x10

KAZETA

SHIMANO SLX, 10 rychlostí, 11-36 zubov

RETAZ

HG-74

RÁFKY

DT SWISS X430, 32 dier

PLÁŠTE

MAXXIS ASPEN, 26"x2.1"

NÁBOJE

GT ALL TERRA LIGHTWEIGHT

DRÁTY

DT SWISS COMPETITION, 1.6mm/1.8mm

BRZDY

FORMULA RX, kotúc 180mm/160mm

BRZDOVÉ PÁKY

FORMULA RX

RIADIDLÁ

CRANKBROTHERS COBALT 2 RISER BAR, šírka 700mm

PREDSTAVEC

SYNCROS AM

HLAVOVÉ ZLOZENIE

FSA NO.42 ACB, INTEGRATED, 1.5" REDUCER LOWER, 1 1/8" UPPER

SEDLO

WTB SILVERADO RACE SL, Nicro

SEDLOVKA

CRANKBROTHERS COBALT 2

SEDLOVÁ OBJÍMKA

GT ALL TERRA ALLOY BOLT-ON

FARBA

white

 

 

29”:

 

RÁM

Nový celokarbonový pre 29" kolesá s technologií Force Optimized Construction Ultra™, zdvih 100 mm, technologie odpruzenia Independent Drivetrain™

TLMIC

FOX RACING SHOX FLOAT RL, nastavenie tlmenia, lockout

VIDLICA

ROCKSHOX REBA RL 29", zdvih 100mm, nastavenie tlmenia, lockout, pevná osa MAXLE, tapered

KLIKY

SRAM S1400 2.2, OCT HOLLOW FORGED, 2x10, 39/26 zubov

STREDOVÉ ZLOZENIE

SRAM XR GXP

PEDÁLY

X

PREŠMYKAC

SRAM X7

PREHADZOVACKA

SHIMANO DEORE XT

RADENIE

SHIMANO SLX, 2x10

KAZETA

SHIMANO DEORE, 10 rychlostí, 11-36 zubov

RETAZ

KMC X10

RÁFKY

DT SWISS X470, 32 dier

PLÁŠTE

MAXXIS ASPEN, 29"x2.1"

NÁBOJE

GT ALL TERRA LIGHTWEIGHT, pevná osa, 15x100mm/12x142mm

DRÁTY

DT SWISS COMPETITION, 1.6mm/1.8mm

BRZDY

FORMULA RX, kotúc 180mm/160mm

BRZDOVÉ PÁKY

FORMULA RX

RIADIDLÁ

CRANKBROTHERS COBALT 2 RISER BAR, šírka 700mm

PREDSTAVEC

SYNCROS AM

HLAVOVÉ ZLOZENIE

FSA NO.42 ACB, INTEGRATED, 1.5" LOWER, 1 1/8" UPPER

SEDLO

WTB SILVERADO RACE SL, Nicro

SEDLOVKA

CRANKBROTHERS COBALT 2

SEDLOVÁ OBJÍMKA

GT ALL TERRA ALLOY BOLT-ON

 

 

 V teréne sme doma.

Oba zaskary som poprehánal po odskúšaných tratiach, co mi umoznilo sa venovat detailom a rozdielnostam v charakteroch. V okolí PB je namotaných vela rôznorodých terénov a cesticiek, takze som im nedal vydýchnut.

Ako odchovanec klasickej hardtailovej školy, som siahol po 26” verzii ako prvej. Geometria rámu, ako aj dlhšia horná rámová trubka  a tým natiahnutejší posed dáva ihned vediet, ze výrobca tento model smeruje do závodnejšieho ladenia. Prekvapením sú brutálne široké “rajdy”, k videniu skôr v DH segmente,  ktoré však nie sú na škodu a v zjazdoch po lúkach a zvázniciach, poskytujú výbornú stabilitu. V kluckách medzi stromami, sa mi však stalo, ze som sa nezmestil. Ovládatelnost v týchto miestach je i napriek šírke riadidiel dobrá, comu pomáha relatívne kratší predstavec. 26” je švihák, ktorý rád zrýchluje a je s ním zábava. V najlacnešom prevedení je k zadnej stavbe pripevnený základný model  tlmica od Foxov, RL, ktorého dve polohy, úplné uzamknutie/volný chod, budú väcšine plne postacovat. Zadná stavba pri plynulom zábere ani pri “odomknutí” nejaví výrazné známky pohybu, ale práve pekne hltá nerovnosti bez nutnosti pracovat telom. Silový záber sa však uz prejaví prvotným prepadom, ako na tlmici tak aj na vidlici, az pokial sa sily znova neustália na plynulosti. Osobne by som uvítal ProPedal, aby som nemusel pokazdé šmátrat prstami po pácke uzamknutia, a osobitne v prípade, ze som zabudol zadnú stavbu zamknutú do zjazdu. V zjazde sa Zaskar správa citatelne a sebaisto, ostáva však v nom hravost a zábava. Tlmenie pracuje nekompromisne, bez odvrávania si poradí s väcšími nerovnostiami, i tzv. “roletami”.  Velakrát som si vychutnával výhody “fullu”, hlavne na hospodárskou technikou rozbitých lúkach, kde na HT dostávam bud poriadne rany od stavby, alebo musím íst zo sedla. GT stále dovoloval zrýchlovat, alebo oddýchnut v sedle. A ak som sa aj moc odviazal, tak situáciu ku spokojnosti riešili zostra nastupujúce brzdy.

 

29” - z iného súdka

K “väcším priemerom” som pristupoval s miernym dešpektom, odvíjajúcim sa s doterajších skúseností, co však bola chyba. Na druhej strane sa mi však na 100% potvrdila teória, ze základom vlastností 29” sú kolesá, ktorých obvodová hmotnost a od nej sa odvíjajúca “fyzika”, zásadne  ovplyvnujú správanie sa bajku. A 9R Zaskar, je okrem toho aj celkovo lahký.

GT pre najspodnejší model zvolil ráfky GT a vlastné náboje, ktoré spolu tvoria pocitovo lahký celok. Je to cítit hlavne pri rozbiehaní z nuly, kde Zaskar zrýchloval výrazne lepšie, nez doteraz testované modely. Stále to nie je agilita 26”, ale pocitovo to uz nie je “zadýchaná škodovica”.

Pri stúpaní som musel volit o nieco lahšie prevody a vyššiu frekvenciu nez som bol zvyknutý, 9R však stúpal vzdy neohrozene dalej, aj vdaka lepšej trakcii. Ani v stúpaniach s vysokým percentom, nebolo ani náznaku po odlepovaní sa predného kolesa. A to i napriek komfornejšej geometrii a vzpriamenejšiemu posedu oproti 26”.

Zaskar 9R je doma na lúcnych a lesných zvázniciach. Nerobia mu problémy korene, kamene...takmer ziadne prekázky. Jednoducho treba pustit brzdy a 9R to prejde ako tazký off-road. Bez odvrávania, netreba hladat stopu, velké kolesá v spolupráci s odpruzením vyrobia dialnicu na poziadanie. Toto plus, však zároven povazujem aj za nebezpecné mínus. Je to taký zlodej techniky, ktorý vela odpustí, ale o to je uzšia hranica medzi tým, co ako jazdec zvládnete ,a co uz nie. Taktiez subjektívne vnímanie rýchlosti mi prišlo pri tolkom komforte skreslené. Po tom co som sa do pár zákrut nezmestil,i ked ich bezne dávam, mi GPS porovnanie ukázalo jasný dôvod. Rozdiel rýchlostí bol 7-15km/h v prospech 9R a svoje spravil aj gyroskopický efekt väcších kolies.

Vo vyslovene technických pasázach (úzky singel, minimálna rýchlost a tocky 70° a viac), sa pri mojej výške 174cm, prejavovala mierna nemotornost. Taktiez pri zjazdoch prudkých kopcov, sa môj zadok priblízil k zadnému kolesu viac nez je zdravé a príjemné.

 

Co v krátkosti na záver?

GT spravilo dobre, ze má k dispozícii na výber v jednom modele dva rôzne typy priemerov kolies. Svojou charakteristikou sa výborne doplnajú. Zatial co 26” je ako hormónmi nabitý puberták, s ktorým je skvelá zábava ci uz na singlových trailoch, alebo dlhých zjazdoch, 29” pôsobí ako rozváznejší starší brat. Síce je s ním zábavný element utlmený, ale dá na vás pozor v tazkých situáciách a velakrát sa len budete divit, co všetko 9R Zaskar zvládne. Len pozor, aby ste sa pri návrate ku 26” na rovnakých úsekoch škaredo nerozbili :).

 

A ešte trocha zo všeobecného súdka. Predaje 29” aj vdaka marketingovej masázi stále stúpajú a uz tvoria neodelitelnú súcast cyklo sveta. Pre vela jazdcov sú skutocne krokom vpred, hlavne pokial je ich najcastejšie  jazdeným terénom lesná zváznica, lúcna cesta, respektíve, ak patria k potomkom obrov :) s výškou nad 185cm pri akomkolvek teréne. A viac ako pri menších priemeroch, treba samozrejme nešetrit na kvalitných, lahkých kolesách. Pre nizších jazdcov však zatial zostane synonymom zábavy a hravosti stará dobrá 26”.

 

Pohlad z druhej strany od Rada Bíroša:

TESTOVACKA GT   ZASKAR 100 29“ full suspension

Na úvod sa chcem podakovat chalanom z cyklománie,ze ma pozval na testovanie 29-tky. Ja som sedlal spomínanú 29-tku a Tomáš mal k dispozícii rovnaký model vo verzii 26“, takze sme biky testovali na rovnakých tratiach, v rovnakom teréne a za rovnakých podmienok v okolí Povazskej Bystrice.

Aby som to skrátil a povedal to hlavné. Vyskúšali sme asi kazdý povrch od asfaltu az po technické pasáze v lese. Mne osobne 29-tka ucarovala uz dávnejšie, ale po tomto teste som si to len potvrdil.

Na zvlnenom a rozbitom teréne sa jasne preukázali výhody velkých kolies (nizší valivý odpor, lepšia zotrvacnost). Zjazd bola kategória sama o sebe. V prípade rovinatých a menej technických zjazdov mala 29-tka výhodu, stacilo len pevne chytit riadítka a uzívat si jazdu dole.  No v prípade XC pasází a ostrých tociek a klopeniek mala navrch 26-tka.

Co mna osobne prekvapilo bola jazda v strmom a technickom stúpaní. Na 29-tke som nemal absolutne ziadny problém mal som dokonca pocit, ze to zvláda lepšie ako verzia 26.

 

Hodnotenie:

+  lepší prejazd terénom                                   -   horšia ovládatelnost v XC pasázach (tocky, klopenky)

+  nizší valivý odpor                                             -  nizšia akcelerácia

+  lepšia zotrvacnost biku

+  lepší kontakt s terénom

 

Keby som si mal vybrat jednoznacne by som šiel do 29-tky, ale hardtail verzie. Pre mna to bola úplne iná dimenzia jazdenia. Doslova som sa ucil jazdit na novo.

Foto: Tomáš Jakubcík

 

pošli na vybrali.sme.sk
Twitter