TEST: Bianchi JAB 29´´ 2012 -vyvázený pomer cena/výbava+dizajn (+Fotogaléria)

Twitter  

 29“ bajky sú „in“. O ich výhodách, ci nevýhodách sa toho uz popísalo vela, prejdime na reálne testy reálnych bajkov.  Do našich rúk, resp. nôh sa dostal trochu exotický kúsok - Bianchi, konkrétne JAB 29“ 29.3

 

Bianchi v športovo-závodnej modelovej rade MTB Performance ponúka tohto dizajnového krásavca v troch velkostiach rámov:  43, 48, 53cm a v dvoch prevedeniach podla úrovne výbavy: nami testovaný 29.3 s výbavou Shimano Deore SLX/Deore 10sp. alebo lepšie vybavený 29.1 (Shimano XT 3x10sp).

Do testu sme mali zapozicanú velkost 48cm. Na 190cm chlapa je to malá velkost, resp. celkom vhodná, ale s dlhšou, nez pouzitou sedlovkou. Pri výmene za optimálnu 400mm dlhú som na nom strávil dost dlhý cas, ale v rámci zachovania objektivity testu som vyjadrenie pocitov z jazdy a správania sa v teréne prenechal na danú velkost vzrastovo vhodnejšieho  kolegu Tomáša a ja sa obmedzil na technický popis bajku a pouzitých komponentov.

Dizajn samotného rámu nebol ziadnym prekvapením. Z Bianchi zauzívanej profilácie duralových rámových trubiek vynikala svojou mohutnostou kónická (tapered) hlavová trubka a vzpery zadnej vidlice, ktoré boli výrazne sploštené a dost široké, aby  cez ne prešiel aj omnoho širší plášt.  Celková línia rámu akoby od hlavovky klesala cez sloping az po priamo v jednej línii nadväzujúce uz spomínané vzpery zadnej stavby. Kované pätky rámu majú „post mount“ štandard uchytenia brzdového strmena, teda napriamo, bez pouzitia redukcie (pri 160mm kotúci).

Vidlica SR Suntour tiez disponovala kónickým krkom – vrch 1 1/8“, spodok 1,5“ (niektorí výrobcovia pouzívajú redukované hlavové zlozenie). Deklarovaných 100mm zdvihu sa v praxi javilo velmi reálne. V lavej nohe pracoval systém pruzina/elastomer, v pravej zas olej s dialkovým uzamykaním chodu vidlice. Pácka lock-outu na riadidlách bola asi jediný funkcný „nastavovací“ prvok. Nastavovanie tuhosti predpätím pruziny nereagovalo, takze vidlica išla rovnako mäkko prakticky stále.

Slovo „mäkký“ vystihuje aj kolesá, z dialky dizajnovo pripomínajúce zapletaný set Shimano XT. Základný model nábojov od Shimana s center-lock uchytením kotúcov kombinovaný  s 29“ ráfikmi Mach1 - funkcný, ale nie moc tuhý kompromis. Tuhosti vidlica/kolesá by rozhodne pomohla 15mm oska.  Je len otázkou casu, kedy sa jej pouzívanie stane štandardom kazdého 29“ bajku.

O pohon sa postaralo osvedcené duo Shimano SLX/ Deore + kluky FSA Gamma Drive s osou MegaExo, ktorá im poskytovala potrebnú tuhost. 3x10 rýchlostí je uz slušný arzenál, s ktorým sa dá popasovat s riadnymi kopcami, aj sviznými rovinkami. Vytknút nebolo co ani brzdám Shimano BRM445, ktoré sa síce v hierarchii radia tiez na najnizšie pozície, ale kvalitne zastanú prácu drahších kolegýn.

Leštené cierne duralové komponenty - predstavec, riadidlá a sedlovku dodala firma Tec (patriaca pod Bianchi), rovnako ako biele sedlo Tec Ultro.

Pocity z JABa od jazdca a maratónca Tomáša Jakubcíka

Niekolko „velkých obrucí“ som uz mal moznost testovat a zatial ani jedna, ma ako jazdca strednej postavy, neprekvapila. Ci uz pozitívne, alebo negatívne. Jednoducho a jasne, fyzika sa nedá okábatit.  Posed ide komfortnejším smerom,  jazdec je vzpriamenejší, co sa hodí pre dlhé výjazdy, kedy tak netrpí chrbát. JAB, co sa váhy týka, nie je ziadny „chrt“, váha poctivého duralového rámu v kombinácii so základným osadením nepatrí k najlahším.  To sa nesnúbi s hravostou, takze vopred treba zabudnút na nejaké odhodenie zadného kolesa do „vracacky“ pri minimálnych rýchlostiach, alebo nadskocenie si  korenistého/ kamenistého úseku v zjazde. Tu treba vyuzit len kombináciu rýchlosti a lepšej prejazdnosti velkých kolies. Vtedy sa JAB správa ako tank a nenechá sa zastavit. Táto vlastnost ide taktiez ruka v ruke s mierne lepším komfortom oproti beznému HT na 26“, pri rýchlom prejazde dlhších „drncavých“ úsekov, kde taktiez lepšie udrzuje rýchlost.

 

Špurtér z Jaba nikdy nebude. Na zrýchlenie z miesta treba viac síl, hmotnost kolies nepustí, takze roztácanie chvílu trvá. Taktiez na prudšie stúpania, treba vyuzit iný, lahší, prevodový pomer nez je jazdec zvyknutý z 26“ a dostat sa na vyššiu frekvenciu otácok. Tu pomáha Shimano so štandardom 3x10. Na lúcnych rovinkách to je však iná. Udrziavanie rýchlosti je jednoduchšie, aj na dalšie zrýchlenie je potreba pocitovo menej síl.

 

Takze aký je môj záver? Kto hladá hravý, obratný bajk, prípadne je subtílnejšej postavy, popozerajte sa skôr po niektorých 26“ Jaboch. Kto sa však nevyzíva v hravých trailoch a jazdí skôr dlhé, tahavé zváznice a lúky bude s týmto strojom spokojný.

 

Špecifikácia:

Rám: Bianchi JAB 29" alu, post mount dropout, headset 1 1/ 8" to 1.5"

Vidlica: SR Suntour XCR-RL 29' CTS, 100mm zdvihu, kónický (tapered) krk, dialkové uzamykanie

Hlavové zlozenie: FSA Orbit 1.5E ZS

Brzdy: Shimano BRM445 (biela verzia), kotúce 180/160mm

Prešmykovac: Shimano Deore

Zadný menic: Shimano SLX, long cage 10sp.

Radenie: Shimano Deore

Kluky: Fsa Gamma Drive MegaExo, 42/32/24T

Kazeta: Shimano DEORE, 10sp, 11-36T

Retaz: Fsa Team Issue CN-910

Predstavec: Tec Obvius, AS007N, 3D forged AL6061

Riadidlá: Tec Obvius HB-FB12, shiny black, 640mm

Gripy: Velo VLG-298-AD2, black/white

Sedlovka: Tec Obvius, SP-614, 31.6mm

Sedlo: Tec Ultro, steel rail, white

Pedále: VP-515A, black/silver

Zadný náboj:    Shimano FH-RM66, 32 dierový

Predný náboj:   Shimano HB-RM66, 32 dierový

Ráfiky: Mach 1 NEO DISC 29“, Alloy 6063, 32dierové

Plášte: Kenda Small Block 8, 29x2.10

Zapozical: Pro Cycling ( www.bianchi.sk )  

 

Foto: Marek Michálek

pošli na vybrali.sme.sk
Twitter