Trek (Gary Fisher) HiFi Deluxe 29´´ -amerikánska dvadsatdevätpalcová pohodovka (Fotogaléri

Twitter  

 Rozmach dvadsatdeviatok je nezadrzatelný, co teší predovšetkým nás uzívatelov, pretoze máme moznost velkého výberu. Karty na tomto zatial malom poli urcite zamieša aj bike z dnešného testu Trek – Gary Fisher HiFi Deluxe ...

 

Nez sa zacneme venovat všetkým tým nápisom na ráme a vysvetlovat si co znamenajú, pozrime sa najskôr na vzhlad, alebo ak chcete na obal tohto Treku, ved ten predsa predáva. Ked som prvý krát zazrel tento model okamzite mi udrel do ocí a v mojej mysli preblyskla informácia o esteticky pekne vyladenom a cistom dizajne, ktorý tento Trek robí fakt pekným. Nestretol som sa pocas testu s osobou, ktorej by sa dizajn nepácil, minimálne ho kazdý zhodnotil ako zaujímavým kusom. Dominantou tohto rámu z hliníkovej zliatiny 6011 je esovito zahnutá a mohutná spodná rámová trubka, ktorá je tvarovaná vdaka hydroformingu. Keby som o farbe napísal, ze bike bol cierno-biely, asi by ste si bez prezretia obrázkov povedali, tak to musí byt nuda. Ale dizajnérom sa to podarilo vkusne doplnit malým hnedoranzovými detailmi ako nápisy a linky rôznej hrúbky, pricom mozno nudná farebná kombinácia dostala zivého ducha, naviac je to celé v matnom prevedení, tým pádom aj „trendy“. Kedze ide o dielo Garyho Fishera, skôr si všimnete podpisov na rôznych castiach rámu od tejto bikerskej postavicky ako samotného velkého nápisu TREK na spodnej rámovej trubke, ten nápis je vkusný a bike ani prinajmenšom nedeklasuje.  Dizajn v tomto prípade dotvárajú aj riadidlá. Nejde si nevšimnút, ze sú iné ako na aké sme v našich koncinách zvyknutí. Riadidlá Bontrager Race Lite Big Sweep sú síce rovné vodorovne, ale inak sú výrazne prihnuté smerom k sedlu (pod uhlom 17stupnov), co uz pri pohlade na ne navodzuje vo mne zvláštne pocity. O ich uzívatelskej hodnote si povieme nizšie v teste. Pod riadidlami si nešlo nevšimnút mohutnú kónicku hlavu s loziskami na vrchu 1 1/8 a dole 1 ½. V celkovom ponímaní model HiFi Deluxe pôsobí zaujímavo, nevtieravo a prítazlivo.

 

Výbava s nizšími cenovkami sa na „bajkoch“ od Garyho azda ani nevozí, preto nás neprekvapí co za cenu 2405€ (1950€ v akcii) na bajku dostanete nahádzané. Pruzenie bolo kompletne zverené do rúk FOXu. Ten dodal vidlicu Fox F100 RL29 so 100milimetrami zdvihu, s lockoutom upravenú pre geometriu Genesis2, teda predsunutá korunka vidlice, co zvyšuje ovládatelnost celého bikeu.  Tlmic Fox Float RP2 taktiez so 100mm zdvihu má dve polohy ovládania, jednou je Pro-Pedal pre jazdu po rovine a do kopca, a ešte úplne otvorenie pre maximálne vyuzitie tohto tlmicu pri jazde dole z kopca. Zapletané kolesá s ráfikmi Bontrager Mustang sú pripravené na pouzitie bezdušových pláštov (TubelessReady), co je fajn, ale na Slovensku je problém ešte vôbec zohnat plášte a duše na kolá o tri palce väcšie, ale urcite sa to s masovým nástupom aký pri 29´´ zacal coskoro vylepší.  Na testovanom modeli boli nahodené plášte Bontrager Team Issue s rozdielnym vzorom pre predné a zadné kolo. Plášte sú s mozno trošku mäkšou zmesou, ale zas spolahnút sa na ne v zjazdoch dalo obdivuhodne. Malinko horšie to bolo s odolnostou voci t´rnom, bolo treba mat v zadnom vrecku dostatok flakov, co som osobne ja pri jednom výjazde podcenil. Radenie má pod taktovkou SRAM X-7, ktorý vpredu komunikuje s presmykacom Shimano SLX a v zadnej casti so SRAM X-9 (10kolo). Radenie na hodnotnej úrovni, no trošku viazla komunikácia s presmykacom, dlhý chod a obcas som mal pocit, ze som musel na viac krát stlacit aby sa preradilo z menšej píly na väcšiu. Komunikácia Sramáckeho radenia by bola asi lepšia so Sramácky presmykacom, ale ked tak premýšlam nad iným testom, kde bola kombinácia s Aliviom, tak to bolo lepšie ako s SLXkom. Hydraulické brzdy AVID Elixir5 fungovali bez výhrad, postupný nástup, dobrý úcinok aj pri dlhších zjazdoch, vpredu 185mm a vzadu 160mm rotor postacovali.

 

 

 

Uz samotný názov je skratka.

HiFi známy to výraz z elektroniky High Fidelity v preklade vysoká vernost. S týmto názvom sa Trek maximálne stotoznuje, vdaka Garygho geometrii G2 (Genesis2) je kontakt s podkladom skutocne verný. Nápis Genesis2 v preklade znamená predsunutú korunku vidlice a taktiez kratšiu zadnú stavbu, teda posunuté tazisko jazdca viac vpred a nizšie, a teda lepšia ovládatelnost. Dalšou skratkou pre vysvetlenie je FCC, teda Fisher Control Column, prelozené pre laika ako väcšie plochy dosadacej pätky pre väcšiu tuhost spojenia. Zadná stavba je posadená na štvorcape, ale aby to nebol len obycajný štvorcap, bola vyvinutá technológia ABP(Activ Braking Pivot), ktorá zabezpecuje aktivitu pruzenia pri brzdení. A presnejšie, je to umiestnenie zadnej osy kolesa do zadného capu. Tolko teória prejdime na prax.

 

 

 

Jazda

Pri prvom posadení na Treka pred domom som sa neubránil pocitu, ako by som si sadol na nejakého nomáda, proste byt riadne nabalený v batohu a kocovat krajinou. Tento pocit sa vo mne umocnoval s pribúdajúcimi kilometrami, skrátka nie je sa kam náhlit, treba si tú jazdu maximálne uzit. Ak by ste chceli túto dvadsatdevinu prehánat po nejakej XCO trati na to okamzite zabudnite, je to skôr All Mountain typ bikeu a tam je skrátka doma. Spomínali sme si uz v clánku, ze nizšie polozený stred znamená lepšiu ovládatelnost. To áno, ale znamenal aj znízenú priechodnost v clenitom teréne. Stúpanie do prudších výšlapov HiFi nemá v láske, predné kolo malo tendenciu sa pri šlapaní v sedle odlepovat a celkovo stúpanie išlo ztazka. Úplne inak sa zas správalo pri šlapaní v stoji, kde bolo dost priestoru pre kolená a zároven kolesá drzali vynikajúco kontakt s podlozkou, hifina vtedy výrazne ozila. Rovnako tak sú dvojsecnou zbranou vyššie spomínané riadidlá Bontrager Race Lite Big Sweep s výrazným 17stupnovým zahnutím smerom k jazdcovi. Aby som tu neprezentoval len svoj subjektívny názor mrkol som na pár diskusii ako sa ostatní jazdci stotoznujú s týmto zahnutím a plus-mínus som sa s ich názormi zhodoval. Pri výšlape sa k ním jazdec horšie pritahuje, má príliš blízko lakte k telu, naviac zahnutie ešte viac skracuje jazdcovu vzdialenost k rúckam, a to uz predtým skrátila G2 a krátky predstavec. Ako riešenie by som pre uzívatela videl výmenu za klasické rovné riadidlá, co je otázka pár Eur alebo dlhší predstavec. Faktom je, ze prihnuté riadidlá sa komfortnejšie drzia a v zjazde prispievajú k celkovej stabilite bikeu, no neubránil som sa zároven pocitu, ze velkost rámu ktorá je vhodná pre moju výšku je v podstate pre mna malá, ale riešenie ako som sa zmienil samozrejme existuje. Pri dlhých presunoch po asfaltkách a spevnených cestách je výhodou moznost spravit z HiFi skoro pevný bike, ked zamknete vidlicu a na tlmici prepnete na propedal, pohupovanie v sede je skoro nulové a v stoji len minimálne, teda nedochádza k zbytocnej strate energie.

Takze po najazdení pár desiatok kilometrov som sa utvrdil vo svojom prvom odhade, ze Trek Hifi Deluxe, je pohodlným, luxusným dvadsatdeviatkovým korábom v peknom obale, ktorý vdaka velkým obruciam nestráca na obratnosti a prináša majitelovi radost z jazdy, ci uz na krátkej alebo dlhej trati.

 

 

Rám

6011 hydroformed butted aluminum mainframe & stays, G2 29" Geometry, top swing magnesium link, E2, ABP, 110mm travel

Vidlica

Fox F100 RL 29 w/E2 steerer, custom G2 Geometry, 51mm offset crown, 100mm travel

Zadný tlmic

Fox Float RP-2, 2-position ProPedal, external rebound; 7.25x1.75"

Kolesá

Kolesá

Bontrager FCC front hub, Shimano M525 SL rear hub; Bontrager Mustang Disc 29 32/28-hole rims

Plášte

Bontrager 29-2, Team Issue, 29x2.1"

Prevody

Radenie

SRAM X.7, 10 speed

Presmykac

Shimano SLX, direct mount

Prehadzovacka

SRAM X.9

Kluky

Shimano M552, 44/32/22

Kazeta

Shimano HG8110 11-36, 10 speed

 

 

Komponenty

Sedlo

Bontrager Evoke 2, chromoly rails

Sedlovka

Bontrager Race, 31.6mm, 5mm offset

Riadidlá

Bontrager Race Lite Big Sweep, 17 degree sweep

Predstavec

Bontrager Race Lite, 31.8mm

Hlavové

FSA 57 Orbit, E2

Brzdy

Avid Elixir 5 hydraulic disc brakes, 6-bolt; G3 185mm front, 160mm rear rotors

Foto: Marek Michálek

pošli na vybrali.sme.sk
Twitter