InstaForex

Vytrvalost: Co to je a ako ju zlepsit? Seriál (nielen) pre vytrvalcov...

Twitter  

 Ste  vytrvalec a snazíte sa viac ci menej úspešne neustále zlepšovat svoje osobná maximá? Cyklista, bezec, bezec na lyziach, plavec? Výkonnostný ci rekreacný? Alebo nemáte vyhranenú disciplínu a snazíte sa všestranne rozvíjat svoju vytrvalost, pricom vaším cielom je porázat kamarátov i dalších súperov? Potom práve vám je urcený nový seriál pre všetkých vytrvalcov na našom webe! Verte, ze vytrvalostné schopnosti cloveka z pohladu ich pozitívneho ovplyvnovania nie sú zálezitostou tak obtaznou, ako sa nám mnohokrát zdá. Dôvodom je lepšia prispôsobivost funkcií a systémov potrebných na  rozvoj vytrvalosti oproti rozvoju iných kondicných schopností.

 

Je urcite snom kazdého vytrvalostne zameraného športovca, aby sa pocas fyzickej aktivity cítil plný energie. A vôbec nie je dôlezité, ci športuje rekreacne preto, aby sa cítil volnejšie, slobodnejšie a poznával krásy prírody vcítane rôznych miest u nás ci za hranicami, alebo trénuje preto, aby sa porovnával s konkurenciou pri sútazných zápoleniach.

Kazdý športovec bez rozdielu úrovne, na ktorej sa svojej cinnosti venuje, chce v danú chvílu viac energie, následne sily a vytrvalosti. To mu umozní lahšie zdolávat vzdialenosti i nárocné stúpania a pod. Medzi športovcami vysoko hodnotené zázitky patrí pocit  stále sa zlepšujúcej výkonnosti a rastúci zoznam kamarátov, známych i neznámych športovcov, ktorých pri pretekoch porázame. Všetci sme radi, ked odvádzaná práca prináša ovocie.

Kolko a akej vytrvalosti máme?

Na úvod si povedzme jednu dôlezitú zásadu: v rámci fyzických vytrvalostných výkonov a ich progresie je nemenej dôlezité pracovat na svojej trpezlivosti, morálne - vôlových vlastnostiach a dôslednosti. Preco? Mnoho ludí dobre zacalo a aj rýchlo skoncilo len preto, ze neboli vytrvalí z pohladu týchto vlastností.

Ako uz bolo povedané, ovplyvnovanie nárastu vytrvalostných schopností nie je tou najtazšou vecou v rámci tréningového procesu. Definícia vytrvalosti ale uz taká jednoduchá nie je. Vzdy musíme brat zretel na skutocnost, ze rôzne pohybové aktivity majú aj rozdielne poziadavky z pohladu energetického krytia. Vo všeobecnosti môzeme teda vytrvalost hodnotit ako dlhodobú zátaz organizmu. Máme však také formy zátaze, ktoré nazývame špeciálnou vytrvalostou. Rozlišujeme  aj strednodobú, krátkodobú a rýchlostnú vytrvalost, dalej sa  môzeme  stretnút s pojmom aeróbna a anaeróbna vytrvalost.  

Co nám umoznuje podávat dlhodobé výkony?

Všetky uvedené rozlíšenia majú jedno spolocné – o dosiahnutej úrovni vytrvalostných schopností bude vzdy rozhodovat viac fyziologických faktorov. Ide predovšetkým o výkonnost srdcovo-cievneho a dýchacieho systému v rámci príjmu a dopravy kyslíka v tele. Nemenej dôlezitou zálezitostou sú energetické zdroje, ktoré pokrývajú svalovú cinnost, pricom je velmi dôlezitá látková premena (metabolizmus). Pri nej dochádza nielen  k uvolnovaniu energie vo svaloch, ale aj k tvorbe dostatocných energetických zásob, vcítane ich prípravy na eventuálne pouzitie, ci uz ide o aeróbnu (kyslíkovú), alebo anaeróbnu (bezkyslíkovú) zátaz.  

Rozhodujúcim faktorom je schopnost maximálneho vyuzitia kyslíka

V rámci vytrvalostných výkonov sa ludia zaoberajú skôr strednodobou a dlhodobou vytrvalostou. Ide o zátaz s prístupom kyslíka, teda v systéme tzv. O2, ktorý je charakterizovaný ako kyslíkový (aeróbny) výkon a kyslíková (aeróbna) kapacita. V podstate ide vzdy o hodnotu spotreby kyslíka, a to co mozno najvyššiu, ktorá je rozdielna podla individuality jedinca. Aeróbny výkon tzv. VO2 max a výsledné hodnoty sa udávajú ako definitívne v litroch, ci relatívne  v mililitroch na jeden kilogram telesnej hmotnosti a za jednu minútu. Rôzne športové odvetvia (špecializácie) majú rôzne hodnoty. Najlepšie sú na tom v tejto oblasti bezci na lyziach. V tesnej blízkosti za nimi sú bezci na dlhých tratiach, cyklisti a další. Je to preto, ze organizmus týchto športovcov prostredníctvom cieleného tréningu dokáze velmi dlhú dobu pracovat s maximálnou spotrebou kyslíka a iba so zanedbatelným zapojením anaeróbnych (bezkyslíkových) procesov.

Ako teda zlepšíme našu výkonnost?

Pre dlhodobú i strednodobú vytrvalost platí, ze ak chceme zlepšit jej úroven, musí byt naše snazenie zamerané predovšetkým na zvýšenie aeróbneho výkonu vcítane kapacity! Pamätajme si, ze v prípade strednodobej vytrvalostnej zátaze hovoríme o dlzke trvania výkonu od 2 do 11 minút. Pri aktivitách presahujúcich v zátazi dlzku trvania 11 minút uz hovoríme o dlhodobej vytrvalosti iba v systéme O2.

Na zlepšenie vytrvalostného výkonu môzeme pouzit napr. športové disciplíny, ako je chôdza, nordic walking, beh, in-line korculovanie, bicyklovanie, plávanie, atd. Vzdy je však velmi dôlezité prihliadat na aktuálny vek, mieru trénovanosti (teda úroven plúcnej ventilácie), koordinacné schopnosti (zvládnutie techniky danej disciplíny) a pripravenost svalov (pohybový aparát). V neposlednom rade treba klást dôraz na správnu a kvalitnú výzivu.

 Autor: Peter Jez, odborný výzivový poradca, www.faktorplus.cz

Zdroj: www.aminostar.sk

Twitter  
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie k vášmu účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Pamätaj si ma

Vytvoriť účet

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Užívateľské meno *
Heslo *
Overenie hesla *
E-mailová adresa *
Overenie e-mailovej adresy *
InstaForex

Najbližšie podujatie

Žiadne udalosti

Sledujte nás:

facebookgoogle-plustwitter