InstaForex

Výzivové tipy: Urcenie energetickej nárocnosti pri vytrvalostných a silových sportoch

Twitter  

 Nerovnovázny stav medzi príjmom a výdajom energie je vo všeobecnosti jadrom mnohých nutricných problémov populácie na celom svete. V rámci pohybových aktivít a športového tréningu riešia športovci ako pokryt svoju individuálnu energetickú potrebu, pricom nezálezí na miere ich výkonnosti. Vzdy ide o problém krytia energetických nárokov  organizmu vo vztahu k bezným, rutinným aktivitám a následnému navýšeniu smerom k športovým cinnostiam.

 

 

 

 

Ak chceme dosiahnut dostatocne vysoký príjem energie a tým pokryt jej dennú potrebu, alebo znízit príjem energie a tak znízit telesnú hmotnost pri zachovaní existujúcej úrovne výkonnosti a objemu svalovej hmoty, musíme poznat jednotlivé komponenty urcujúce celkovú dennú spotrebu jedinca!

 

Aby sme boli schopní objektívne stanovit mieru energetickej potreby, treba pamätat na skutocnost, ze u športovcov sú vzdy rozhodujúcimi faktormi telesná hmotnost a objemy tréningovej zátaze (napr. atlétka – chodkyna s telesnou hmotnostou 50 kg bude mat pravdepodobne iný energetický výdaj ako boxer váziaci 100 kg). Z uvedeného vyplýva, ze mnozstvo aktívnej svalovej hmoty bude vzdy ovplyvnovat váš pokojový energetický výdaj a nároky na príjem energie pri fyzickej zátazi.  

Faktory urcujúce energetický výdaj sú odlišné aj vzhladom na jednotlivé športové odvetvia. Napr. bezec okrem iného musí niest aj svoju telesnú hmotnost a nemusí nutne bezat vzdy len po rovine. Cyklista síce môze v urcitých úsekoch sediet, ale musí pocítat s väcším odporom vzduchu pre vyššie rýchlosti, ktoré dosahuje. Vzpierac nebojuje len s váhou zdvíhaného bremena, ale aj so zemskou gravitáciou. Bobista pri svojej cinnosti sedí, a napriek tomu nie je jeho energetický výdaj zanedbatelný – ako všetci, musí sa pripravovat na tréningoch a pred jazdou rozcvicovat.

Samozrejme, aj psychika má svoju nezanedbatelnú úlohu. Dôlezitým faktorom je aj rozdiel medzi individuálnymi a kolektívnymi športmi. A tu ešte musíme rozlišovat jednotlivé druhy cinností podla postov alebo disciplíny. Napr. v atletike skok o tyci a vrh gulou,  pri kolektívnych športoch napr. hokejisti ci hádzanári  a oproti tomu futbalisti. Vo futbale uvidíte šprint, lahký kondicný beh, chôdzu alebo dokonca aj odpocinok pocas prerušenia hry. U hrácov ladového hokeja ide spravidla o cinnost so submaximálnym úsilím a následným odpocinkom rádovo pocas niekolkých desiatok sekúnd.

Nesmiete zabúdat ani na jedinecnost kazdého cloveka. Ked máte napr. dvadsat hrácov ladového hokeja, vzdy bude hrat individualita jedinca rozhodujúcu úlohu, lebo na svete nenájdete dvoch rovnakých. Dokonca ani z pohladu základných parametrov tréningovej jednotky, ako sú miera intenzity, dlzka trvania zatazenia ci jeho frekvencia, nemôzete v rámci jedného konkrétneho druhu športu merat rovnakým metrom. Vzdy budete musiet prihliadat aj na jednotlivé posty v rámci hernej cinnosti, napr. útocník, obranca, brankár. A pamätajte – cím vyššia je úroven telesnej zdatnosti jedinca, tým vyšší bude aj jeho celkový energetický výdaj.

Autor: Peter Jez, odborný výzivový poradca, www.faktorplus.cz

Zdroj: www.aminostar.sk

Twitter  
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie k vášmu účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Pamätaj si ma

Vytvoriť účet

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Užívateľské meno *
Heslo *
Overenie hesla *
E-mailová adresa *
Overenie e-mailovej adresy *
InstaForex

Najbližšie podujatie

Žiadne udalosti

Sledujte nás:

facebookgoogle-plustwitter